søndag 7. mars 2021

Tre startsidor - tre sätt att göra dem på

Hej!
DT-Marit här. Sedan i julas så har jag haft ett sånt bra flow i mitt pyssel. Jag har fått så många sidor gjorda och beställt massa nya foton i 2 omgångar. Jag rider just nu på någon form av PL-våg.

För några veckor sedan avslutade jag 2019. Som flera andra så ligger jag lite efter. Men jag låter det ta sin tid och känner ingen press. Eftersom jag inte gör PL veckovis kan jag också välja hur mycket jag vill göra och det skapar mindre stress för mig.

Hur som helst var det skönt att få 2019 klart. Ett år med mycket resande så det tog upp ett helt album. Perfekt!
När jag stänger igen albumet insåg jag att första sidan bestod av en massa baksidor. Inget snyggt alls. Jag skall erkänna att jag är extremt dålig på att göra nya startsidor för nya år. Har endast hänt en gång, 2018.
Men här måste jag ju ha något kul.

Jag började fundera på upplägg, några dagar hann gå innan jag fick pysseltid och under tiden hann DT-Pernilla inspirera med sitt underbara solnedgångsinlägg med pappret Ink Drops. 
Kanske skulle jag även göra en startsida för 2021 och parallellt jobba med 2021 samtidigt som jag påbörjade 2020. 
Under en kvällspromenad förra veckan klarnade allt och jag utvecklade en plan. Dags att göra startsidor.

2021
Så här blev min startsida för 2021. Jag har använt papper från blocket Ink Drops – Dusk från Craft Consortium. Jag beställde så fort jag såg DT Pernillas fina inlägg.
Just det här blocket är 30*30 men det finns även mindre 15*15. Det finns också ett block som heter Vivid som är lite starkare i färgerna.


Jag har valt ett helt ark för min startsida och skurit ner i rätt storlek för att passa fickorna. Eftersom jag hoppas att pandemin lägger sig under året, att vi får vaccin och att livet sakta återvänder till det normala så fick startsidan vara fokus på vad jag hoppas kunna göra under året. DREAM och HOPE fick bli mina ledord för året. Jag har valt guldstickers till dem och årtalet, jag tyckte det passade bra i färgerna till pappret.


Jordgloben och kompassen symboliserar resandet, snäckan sol och bad, vin- och ölglasen att kunna njuta av god mat och dryck ute på restaurang. Kameran att jag skall ta många fina bilder till mitt album. Stämplarna är från Tim Holtz Blueprints och jag valde en svart matta under för att få dem att synas bättre.

2019
Det var ju ändå 2019 som var startskottet för min plan, samtidigt ville jag inte lägga för mycket tid här eftersom allt var klart. Jag ville ju gå vidare med andra år.
Eftersom jag använt en del PL-kort från Becky Higgins Inspire under 2019 så gjorde jag en väldigt enkel startsida med just kort från det kitet. 
Jag valde bland de kort som föreslås vara först och sist i ett album, men tyckte de som skall vara sist passade mig bäst. Tyvärr hade jag använt upp det stora kortet längst upp till höger, men valde till ett annat som passade i färg och text.


Då korten innehåller mycket text och mönster från början gjorde jag allt väldigt enkelt och sidan gick snabbt att göra.

Eftersom albumet var klart så visste jag vad det innehöll. Jag gör ju bara PL vid resor och specifika händelser så på första kortet skrev jag bara ner innehållet i albumet. Satte en textstämpel med res-tema. 


Kortet med mer text fick olika fjärilar i ljusblått och svart. Den blå färgen är Distress Oxide Speckled Egg, min nya favorit.
Jag använde oxiden att stämpla på ett av de mindre korten med. Eftersom det är just en oxide så täcker den bra även på de lite mer färgade partierna. 


Foam-stickers med år längst ner följt av fler fjärilar. 
På sista stora PL-kortet stämplade jag och stansade ut cirklar med koppling till res-tema. 


En snabb och enkel startsida där jag använt färdiga PL-kort och bara dekorerat och skrivit lite.
Stämplarna kommer från Technique Tuesday.


2018
Tänkte även passa på visa upp min startsida från 2018. Det komiska med denna är att det är allt förutom någon enstaka sida som finns för 2018. Kanske kommer jag PL:a 2018 på sikt. Jag får se. Men en välarbetad startsida har den i alla fall.


Jag har här färgat in akvarellpapper med distresser i gul-bruna toner. Använt stencil och diverse bakgrundsstämplar. Mycket kopplat till resor och djur och natur. Dvs det som jag ofta gör PL om. För bakgrundsstämplarna har jag använt Distress Ink Pumic stone, men sedan valt svart stämpelfärg till de stämplar jag vill skall synas bättre. För att få färgerna att framträda mer har jag valt att sätta svart albumblad bakom.

De små fickorna där årtalen står har en stor stämpel med jordklotet. Den har jag fått dela på 2 fickor, och sedan upprepat samma mönster i fick 3 och 4.


2020 då?
Jag vad hände med 2020. Min plan är ju nu att stätta igång att göra PL för 2020. Nästan 200 bilder ligger redo och väntar på mig. Kanske skapar jag en startsida först, kanske väntar jag till jag slutför året och gör som med 2019, en summering. Vi får se.
Men en sak är säkert, jag har fått mersmak för att skapa startsidor.


Det var allt för idag. Tre väldigt olika startsidor. En med färdiga PL-kort, en från mönsterpapper och en där jag själv skapat mönster och färg.
Vilken är din favorit? Kommentera gärna. Gör du startsidor? Visa gärna upp en bild i kommentarsfältet på Facebook.

Jag vill också påminna om att vi behöver din hjälp att skapa ett stort inspirationsinlägg som vi alla kan ha glädje av. 
Fyll i länken nedan senast 31/3 och 1 maj bloggar vi med sammanställningen.

LänkVEM ÄR JAG


/DT-Marit 


Följ oss på Instagram: projectlifeinorge eller mig på marit_pysslar.

3 kommentarer:

  1. Åhh....disse var utrolig flotte alle tre ♥
    De må jeg neste "lagre" til en senere anledning :) Takk for inspirasjon :)

    SvarSlett
  2. Gorgeous. Love the 2021 alcohol ink brights and the b&w contrast. Hugz

    SvarSlett
  3. Alle 3 var veldig fine, og en kjempe fin ide 🥰🥰

    SvarSlett