fredag 1. september 2023

Månadens tema - Favoritdekorationer och pynt till Project Life

Hej!
Ny månad och nytt tema. Första dagen i månaden presenterar vi ju som ni säkert tidigare sett olika tema inom Project Life. 

Idag tänkte vi DT visa upp vårt favoritpynt och dekorationer som vi använder när vi gör Project Life. Vi skapar alla på olika sätt och har olika favoriter.
Kanske finns det favoriter vi gärna köper men sällan använder? Några vi inte kan få nog av osv.

Nedan finner ni lite inspiration från oss kring just detta.
Vilket är ditt favoritpynt? Vilka dekorationer använder du mest? Dela gärna med dig av ditt pynt på vår Facebookgrupp Project Life i Norge. 


* * * * *

DT-Marit

Ja vilka är mina favoritdekorationer? När jag funderade över det så insåg jag att det fanns två svar. Favoritdekorationer jag använder. Och favoritdekorationer jag gärna köper men inte använder och samlar på hög. Dessa måste jag helt klart bli bättre på att använda.

Men favoriter att använda efter att ha bläddrat i mitt album är helt klart följande:

  • Enamel dots
  • Wood veneer
  • Egengjorda dekorationer av stämplar och dies
Enamel dots
Älskar mina enamel dots och framförallt dessa från Altenew som jag har i massa olika färger. De funkar till allt fast jag kan ibland känna att jag har svårt att få till dem snyggt. Hur många ska man använda för att få det bra?


Wood veneer
Gillar mina wood veners för att de går att matcha både i färg och teman. Jag har köpt både i affärer och på loppisar. Gillar också de med ord som är så fina. Vissa är ju hela fraser. Och de går att färga in med 
t ex distress Ink/Oxide eller med alkrylfärg. Men ofta är de snygga att använda bara som de är.


Egengjorda dekorationer av stämplat och dies
Jag gillar ju att matcha och mixa så med små stämplar och dies så kan man göra mängder av fina dekorationer. Nedan är ett urval av de jag gjort. Ibland använder jag mönsterpapper eller cardstock, ibland färdiga PL-kort och ibland färgar jag egna med distresser.

Här är några dekorationer jag gjort själv från stämplar, mönsterpapper, dies och punchrar.


Dies, stäplar och distresser.

Gul cardstock, stämplar och olika dies gav mig matchande dekorationer

Färgat akvarellpapper med distresser och sedan olika dies.


Favoritdekorationer jag gärna köper men inte använder
Sedan var det ju de där dekorationerna jag gärna köper men sällan använder. Det gäller lite större stickers, chip boards, brads och die cuts. Jag vet inte hur många av dessa jag har.
De är ju så fina där de hänger i butiken och jag köper gärna matchande både brads, die cuts och chip boards i samma serie, som lemon Twist här nedan.
Här behöver jag jobba på mig själv lite bli bättre på att använda dessa.


Det var allt från mig DT-Marit.


* * * * *

DT- Elisabeth

Mine favoritt dekorasjoner/pynt er mye likt som Marit sine. Dotter og chipboard/ wood veneer. 
Og jeg er også veldig flink til å kjøpe, men ikke bruke. 


Jeg er veldig glad i å bruke tekster som er kuttet ut i wood veneer. 
Disse farger jeg ofte med embossingpulver, spray eller stempel. 

*


Jeg elsker dotter/enameldotts, og bling.
Dette er noe jeg bruker på nesten alle mine sider.

*


De tingene jeg er veldig flink til å kjøpe, men ikke alltid like flink til å bruke er Buttons og Diecuts.
Buttons er noe jeg bruker i perioder. De kjører jeg gjennom big shoten, sånn at de blir flate. 
Men noen er litt for tykke, så da spør jeg min mann om hjelp. 
 

Forskjellen på vanlig og flat buttons.
Når buttons er flate, passer de bedre i pl-formatet.

*


I tillegg har jeg litt dilla på fussycutting, 
altså å klippe ut motiver, som jo egentlig skal brukes. 
Men ofte blir de bare klippet ut og ikke brukt.

Det var mine favoritter innen pynt til pl-sider.
DT-Elisabeth.


* * * * *

DT-Gunilla

Mina favoriter av pynt är

1. Siffror som stickers

2. Vellumpapper

3. Chipboard-cirklar


1. Siffror som stickers

Jag använder mycket siffror, som komplement till att stämpla siffror för veckonummer. De här turkosa är mina favoriter från Ali Edwards.

2. Vellumpapper

Bilden nedan visar jag hur jag klistrat på en siffra på ett vellumpapper där jag skrivit ut lite olika digitiala stämplar. Jag gillar hur vellum skapar liv på sidan då man kan se igenom. 

Ett annat exempel där jag printat ut på vellum och sen skrivit på skrivmaskin. 

3. Chipboard-cirklar

Den 3:e favoriten är chipboard-cirklar (här från någon av Ali Edwards story kit). Jag har kombinerat det med genomskinligt PL-kort. Jag brukar då sätta en chipboard även på baksidan av det genomskinliga PL-kortet. 

Och det är snyggt att lägga chipboard-cirklar ovanpå en cirkel på ett kort, för att få en extra 3-dimensionell effekt.

Det var mitt nuvarande favorit-pynt.

/DT-Gunilla

* * * * *

DT-Therese

Mina favoritdekorationer är enamel dots, wordstickers och "vanliga" stickers. Det som jag har svårast för att använda är washitejp och det är synd för jag tycker det är så fint. :)

Enamel dots brukar jag försöka att sätta tre stycken i olika storlekar på ett ställe och är det ett stort kort så sätter jag en eller två på motsatta sida för balans. 

Wordstickers finns det hur mycket som helst att välja mellan. Jag gillar Tim Holtz där det finns endast ord eller hela fraser. Skulle önska att det fanns lite mer på svenska. Har från en scrapkompis i Norge fått flera ark från Papirdesign med norsk tex (Tack Tone). Om jag kan ha engelska i mitt album så kan jag också ha norska. :)

Vanliga sticker är ju allt annat med klister på baksidan t ex alfastickers, mönster i alla dess färger och former. Det kan vara fint att piffa till ett PL-kort eller ett foto med en stickers tycker jag. 


* * * * *

Det var allt för den här gången. Dela gärna med dig av dina tankar kring vad du har för favoritpynt och dekorationer. 

Samtliga Månadens Tema hittar ni härDe finns också i högerkanten på bloggen om ni kollar från dator eller väljer "Visa nätversion".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar