søndag 17. september 2023

Projekt "Komma ikapp", del 2

Hej! DT-Helena här!
Nu har det gått ett litet tag sedan jag påbörjade mitt projekt att jobba ikapp i mina album, och idag vill jag visa hur de första stegen i min PL-process ser ut.

Jag planerar alltid mina uppslag i förväg genom att göra en skiss över hur jag vill placera de foton som jag valt ut. Jag har bestämt mig för att utgå ifrån en och samma plastficka, Becky Higgins Design A.
I min skissbok gör jag även anteckningar som kan vara bra att ha när jag ska skriva min journaling. Allt eftersom jag redigerar mina foton prickar jag av dem i skissboken, på så vis vet jag alltid var jag är.

Mina foton redigerar jag sedan i Photoshop Elements, och där använder jag mig av olika templates från Paislee Press (inköpta på The Lilypad) för att till exempel lägga till vita ramar, lägga in två foton sida vid sida, eller för att skriva journaling. 

Så här kan det se ut när jag jobbar med mina foton och templates i Photoshop Elements:

Jag har under åren införskaffat en del digitala PL-kort som jag gärna använder när jag gör mina uppslag. Fördelen med att jobba med digitala kort är att man kan ändra och justera färger så att de passar in på det uppslag man jobbar med just då. Jag skriver ofta min journaling i det här skedet också. Därefter lägger jag in korten i templates på samma sätt som fotona. Jag brukar skicka med dem på framkallning också, på så vis slipper jag krångla med att printa ut korten på min egen skrivare (som av någon outgrundlig anledning alltid har slut på bläck..!).  Här är ett exempel på ett digitalt kit som jag köpt på Studio Calico, och på hur det kan se ut när jag använt mig av de digitala korten:



När jag sedan har redigerat och gjort klart alla foton och kort för den valda perioden så sparar jag dem i en särskild mapp på datorn. Därefter gör jag en beställning av papperskopior hos någon fotofirma, som till exempel Fujifilm eller Crimson.

Det här är alltså de första stegen i min process; Välja foton för ett antal veckor/månader, redigera foton och PL-kort, lägga in foton och PL-kort i templates (i storleken 4x6 tum), skriva journaling, och spara ner på datorn. Sedan skicka på framkallning. I nästa steg väntar pysslet i själva albumet. Men det tittar vi på en annan gång! 

/Helena

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar