onsdag 20. september 2023

Ovanliga sommarsidor

I vanliga fall är mina sidor för sommarmånaderna fulla av foton på sol och bad och natur, och följaktligen väljer jag ofta kort som är färgglada till dessa. Så inte denna sommar. Under min semester i år var det kallt och regnigt, och antalet foton jag tog var ovanligt lågt. Detta avspeglas i mitt val av kort-kit för juli månad, Everyday Edition, som blandar djärva svartvita mönster med trämönstrat, blekt grönt, brun-gult och en aning rött. Inte ett speciellt somrigt kit, alltså, men det passade både mina foton och känslan som var under juli månad. 

Jag har försökt ta tillvara den ganska stilrena designen som finns i Everyday Edition, och som kontrast till, eller för att "mjuka upp" de raka linjerna, har jag använt runda former i stämplar, etiketter och enamel dots.

De som läst blogginlägg från mig tidigare vet att jag anstränger mig för att använda stämplar. På dessa sidor har jag fått med fem stycken, vissa är stämplade direkt på korten, andra har jag klippt ut och fäst med 3D-kuddar.

Uppslaget består av två stycken plastfickor i Design A, och en insert i Design H, vilket i princip är en halv Design A.Här är uppslaget när inserten är vänd åt höger:

Vänstra sidan innehåller en sammanfattning av månaden, jag har dokumenterat att min äldste son flyttat hemifrån (visst är den runda stämpeln med ett hus väldigt fin?), och så skriver jag om att större delen av min semester ägnades åt att renovera och fixa hemma (se närbild på detta längre ned).

På journalingkortet längst upp på inserten satte jag en smal remsa i grönt ovanpå den redan tryckta svartvita bården.  "Före/Efter" är skrivet med små bokstavsstickers. Jag har även skrivit ut ett litet foto på en av böckerna jag läste under semestern.

Som titelkort valde jag länge mellan ett vitt kort med en bred bård av svarta prickar, och ett med breda ränder i svart och vitt. Jag bestämde mig för att kombinera dessa två, och skar därför ut ett par bitar från det randiga som jag fäste längst upp respektive ned på kortet med den breda bården. Jag lade även till utskurna ränder av grönt och trämönstrat, samt en halv rund etikett. Bokstäverna och den runda stämpeln sitter på 3D-kuddar.


Så här ser det ut med inserten vänd åt vänster. Hela det utrymmet är ägnat åt ett läger jag var på i slutet av juli och början av augusti. Jag funderade på om jag skulle dokumentera läget i juli eller augusti, och kom fram till att eftersom de flesta dagarna var under just juli, så fick det hamna på dessa sidor. 

Titeln är skriven med stickers av två olika typer, samt för hand. Journalingkortet där jag skriver om lägret hade en röd vimpel på sig, men jag tyckte det blev lite för rött (röd är en dominant färg), och satte därför en bit brungult ovanpå så att bara en bård av det röda syntes. En stor svart enamel dot hamnade också därpå. 

På högra sidan har jag upprepat designen med remsor/bårder, samma prickiga mönster som på titelkortet, svartvitt och de runda formerna. 

De japanska tecknen, Kanji, har jag gjort genom att dutta svart Distress Oxide genom en stencil, som jag skurit ut med min Silhouette Cameo (det står "ai-ki-do").

Till sist några närbilder:




Detta var allt från mig denna gång. Jag hoppas att ni funnit inspiration.

~Emma

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar