søndag 24. september 2023

PL-saker jag använder allra mest i mitt skapande

Hej,
DT-Pernilla här! När man som jag skapat med PL i rätt många år och med scrap överlag i herrans många år(!) så har jag med tiden köpt på mig och samlat ihop en hel del scrapsaker, där vissa används mer än andra.  

Idag tänkte jag visa upp några av de saker jag använder allra mest när jag gör PL (även övrig scrap med såklart). Jag skriver några för att jag kommer inte ta upp de klassiska sakerna som verktyg och papper (som är ett måste) och inte heller dekorationer såsom; stickers, enameldots och washitape mm, för det används såklart flitigt. Det är ju dessutom temat för månaden så vill du får inspiration när det gäller dekorationer så kolla in vårt månadsinlägg.

Det kan ju vara värt att tänka igenom då och då vad man faktiskt använder återkommande. De sakerna kan ju vara värda att fortsätta köpa och leta varianter på. Sen trillar även jag dit ibland när jag köper något nytt på marknaden för att testa eller för att jag bara "villhöver" det. Ibland blir det ett bra komplement, ibland visar det sig att vara ett onödigt köp.


När jag plockade bland mitt material inför detta inlägg märker jag att jag använder och är väldigt förtjust i stämplar i olika former. Stämplar som ovan, i olka former, "fläckar", streck och blurrig text tycker jag är perfekt att kunna använda, på fotomattan, eget PL kort mm.

Textstämplar är en riktig favorit! i alla dess former, ibland som meningar, citat eller enstaka ord som kan passa de foton man använder. Det finns bra set med clearstamps som jag köpt på mig ett gäng av olika, ibland med teman på orden ibland bara helt olika typer av ord.
Ena setet ovan är från Elizabeth design och det andra fr Tim Holtz.

'
Här ser ni en samling med gummistämplar; ord och citat/meningar. Där tycker jag Gummiapan har många bra ord, framförallt om ni vill ha svenska ord.


Stämplar med färdiga månader använder jag MYCKET till mina titelkort. Om jag inte känner för att skriva månaden med tex  thickers eller stickers så är detta så smidigt.


Nu kommer det ändå med något som kan tänka är verkyg men vill ändå ta med dessa. Hörnstansen används flitigt. Jag har olika varianter av PL-kort i min samling, några med rundade hörn, några raka. Skapar jag egna PLkort kan jag runda hörnen så de matchar med de färdiga PLkorten.  Stämpeldynan StazOn är så bra till tex clearstamps om jag vill ha riktigt bra tryck, så det blir svar och inte för flammigt det ibland kan bli. Den funkar ju även att stämpla på "glatta" material såsom foton.

Det var allt för mig!
Vad har ni för PL-saker som ni använder allra mest?

Ha en fin dag
DT-Pernilla
@pillanspyssel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar