søndag 20. oktober 2019

Temaveckor: Silhouette Cameo

Idag börjar vi våra Temaveckor. De närmsta 11 dagarna så kommer vi ha inlägg varje dag med nedanstående fyra teman. Så hoppas ni följer med oss under dessa veckor.
  • Silhouette Cameo
  • Att sätta samman ett kit
  • Fuse tool
  • Vad man kan dokumentera
De närmst 4 dagarna kommer vi ha temat Silhouette Cameo och jag DT-Marit är först ut med att visa vad man kan använda sin Cameo till när man gör Project Life.
Jag kommer visa upp några olika moment.

  • Hur man gör en die cut av en bild.
  • Hur man använder PixScan-mattan för att skriva text på sina PL-kort.
  • Hur man kan kombinera text och utskärning för att göra dekorationer.


Hur gör man en die cut av en bild?

När jag skulle göra mina PL-sidor från en skidresa jag varit på så ville jag använda mig av loggan som skidområdet hade och använda den som en dekoration. Det var en siluette av berget vi åkte på.
Så här blev min sida och jag kommer här nedan beskriva hur jag gjort för att skära ut berget.


Jag har använt PL-kort jag fick av DT-Emma i byteskitet i våras. De passade så bra i färg och tema till mina foton.
Jag letade upp en bild med loggan av berget med bra upplösning och sparade ner den. I det här fallet är det den blå bilden med Kitzsteinhorn.


Jag öppnade upp programmet Silhouette och drog sedan in filen i programmet.


Jag minskade storleken något och valde Trace uppe i menyn långt bort till höger.


Jag fick sedan välja vilket område jag skulle skapa en fil av. Eftersom jag bara ville ha berget och inte texten, så markerade jag bara berget.


Sedan är det dags att börja jobba med bilden. Här vill man att allt som skall skäras ut skall bli gult. För att få det gult måste man justera parametrarna lite. I mitt fall justerade jag High Pass filter. I vissa fall kan även Threshold behöva justeras.

Man får testa sig fram lite, målet är att all yta skall bli gul och att man får skarpa kanter.


Sedan är det dags att välja metod för det som skall "trace:as" Jag valde den andra "Trace Outer Edge. Men här gäller det att tänka till lite beroende på vad som skall skäras ut.
Hade jag t.ex. velat trace:a bokstäverna så hade jag fått välja den första. annars hade jag inte fått med det som skall skäras ut inuti en bokstav som A, P, R osv.


När jag valt metod bildas ett rött streck och jag kan nu dra min ursprungsbild åt sidan och sedan trycka delete.



Jag har nu skapat en skärfil som jag sparar och skär sedan den i valfritt papper. I mitt fall en blå cardstock i matchande nyans till PL-korten.


Monterad på mitt PL-kort blev den så här. 


Sidan som helhet igen. Jag tyckte det blev en snygg och annorlunda dekoration på min sida. Jag har fått med en logga typisk för området men kunnat anpassa den helt efter mina färger och storlek.



Hur använder man PixScan-mattan för att skriva text på sina PL-kort?
Periodvis så använder jag min Silhoette Cameo för att skriva text på mina PL-kort.
Eftersom jag skriver som en kratta och hatar min egen handstil så är det antingen Cameon eller skrivmaskinen som används för min journaling.
Fördelen med att låta Cameon göra jobbet är också att jag kan justera allt innan jag skriver ut. Får jag inte med allt text jag tänkt så kan jag enkelt göra den mindre så att allt ryms.
Här är ett uppslag jag bloggat om tidigare där jag använt Cameon och PixScan-mattan för att skriva på PL-korten. 



För beskrivning av hur ni använder PixScan-mattan hänvisar jag till mitt tidigare inlägg här Mopedtur i Thailand.


Hur kombinerar man text och utskärning för att göra dekorationer?
På nedanstående sidan så har jag låtit Cameon både skriva och skära ut. 
Jag har på denna sidan använt mig av typsnittet Magnolia Sky som åtminstone då var en gratis font som finns att ladda ner från Dafont. 


På det vita kortet så har jag bara låtit Cameon skriva med rosa penna. Men sedan har jag använt samma tysnitt med svart penna och skrivit på rosa cardstock och sedan låtit Cameon skära ut som en dekoration eller stickers.

För beskrivning av hur jag gjort detta hänvisar jag till mitt tidigare inlägg här Stämplar, dies och Silhuette Cameo.


Hoppas jag kunde inspirera med vad man kan använda sin Cameo till när man gör Project Life.
Jag kan inte garantera att de sätt som jag använder är de rätta. Kanske vet ni smartare sätt. Men så här har jag hittat lösningar för det jag vill göra.

Jag vill också påminna om att vi söker fler DT till vårt team inför 2020. Läs mer här, DT-Call, och sök senast 31 oktober.


Scraphälsningar från Sverige!


Följ oss på Instagram på: projectlifeinorge eller mig påmarit_pysslar.

1 kommentar: