mandag 14. desember 2020

Lucka 14 - December Daily album 2019 - visning

 Hej DT-Gunilla här, 

Förra året visade jag de 12 första dagarna i mitt december daily för 2019 och nu kommer jag visa upp resten från albumet. Mitt album gjorde jag i mindre format (6X4), pga att jag inte hade några större album hemma i hyllorna (jag vill använda upp det jag har först).

Jag har lagt in mina teman för varje dag, och det kan kanske ge er inspiration vad man kan dokumentera i sitt decemberalbum - men sen har ju ni säkert de saker som är viktiga för er som ni vill dokumentera tex gran, adventskalender mm och som vår familj slutat med. 

Här är första sidan från albumet - introduktionssidan:

Intro-sidan

Men nu hoppar vi direkt till den sidan från det ställe i albumet jag inte visat upp ännu och då hamnar vi på den 13 december 2019

13/12 - Lucia och musik


Det är valfritt vad man tar upp i sitt december-album, det kan vara vardagen, juliga minnen, juliga foton, jobbiga saker...du bestämmer helt själv!

För mig har Lucia och julmusiken varit en av de viktigaste händelserna i december månad under hela min uppväxt. Jag kan sakna det enormt, för vare sig man eller söner har varit intresserad av att musicera så jag brukar själv hjälpa till vid julkonserter eller lyssna. Här är ett sånt tillfälle när jag gått och lyssnat på en julkonsert:


Jag gillar att sätta in genomskinliga blad i album, och här har jag satt stickers nr 13 på en sådan och man ser mig skymta fram precis bakom

14/12 - julfika

Jag gillar återbruk, och här har vi ett sånt exempel där jag klippt ut stjärnor med min silhouette och behållit resterna som blivit kvar och klippt ut ett 3X4 kort som syns på sidan innan på dag nr 14 (nedan). Den 14/12 dokumenterade jag det jag våra fikaträffar/möten med nära och kära.


Kan erkänna att en av sakerna jag gillar bäst är jul-fikat och det har jag fotograferat på högra sidan för den 14 dec. 


15/12 - julbak

Dag 15 handlar om vad jag bakat i december och julgodis jag gillar:


och här är beviset på vad jag bakat - inte köttbullar som nån trodde utan Mozartkulor.



16/12 - julmys med scrapvännerna

Den 16 dec berättade jag om ett tradionellt julfika med julklappsutdelning som jag har varje år med 2 pysselvänner i närheten. För ovanligheten har jag skrivit för hand på denna sida (kan också vara kul att ha kvar handstilen):


och på andra sidan visade jag upp min fina ljusstake som jag använder i december.



17/12 - planeringslistan

Den 17 december hade jag skapat ett kreativt kort i förväg (redan under november) där jag skrev upp alla saker som jag är tacksam för under december samt min planeringslista:


Den här gången hade jag inte något foto, och det är helt ok, jag tog ett fint transparant papper med guldprickar istället. 


På sidan efter visade jag upp min to-do-lista för december - det är kul att se i efterhand och jämföra med andra år.  


18/12 - around the house

Sen kommer vi till den 18 december och tyckte det var kul att göra som Ali Edwards brukar göra - att gå ut i skymning/mörker och ta ett foto på huset. Det ser inbjudande ut att se det utifrån. 


Och där kommer vi också till min favoritsida i albumet som jag också gjort i förväg  på ett transparant hårdare blad (inspirerad av Facebook-sidan December Daily med Ali Edwards). 


19/12 - tillbakablick: vad var roligast i december?

Baksidan ser ut så här och vi har då kommit till den 19 dec: 


Och den här dagen hade jag inget foto utan listade upp i ordning vad jag gillade bäst i december 2019:


20/12 - Foton av fikamys

Den 20 december visade jag upp ett uppslag av de 3 tillfällen när vi haft jul-fika-mys med släkt och med grannarna.






21/12 - decembervardag

Men även vardagen i december måste ju dokumenteras så den 21 december var jag och min man ute med vår hund på promenad. Det fick bli en påminnelse om alla våra decemberpromenader då vi hade långa bra samtal om en privat jobbig situation inom familjen (skönt att man kan stötta varann, när samhället inte kan).


Klippte ut en guldig text och satte på ett gammalt stämplat transparant blad:


22/12 - egentid med julfilm

Den 22 inleds med ett mindre transparant gammalt stämplat blad som jag limmade på ett hjärta på (överblivet från ett Ali Edwards story kit)


Och på sidan till höger har jag satt ett foto på när jag (på min egentid dvs self care) kollar min favorit-december-film ("Love Actually")  där filmmusiken stämmer exakt med det PL-kort jag hittade ("All you need is love")


23/12 - julklappar

Den 23 december börjar det dra ihop sig och jag gjorde flera uppslag för denna dag. 
Först fotograferade jag de julklappar jag hade slagit in.


På sidan efter har jag satt in ett kuvert ...


... där jag stuckit in ett kort där jag listat upp alla presenter vi gett och fått denna jul. 


23/12 - uppesittarkväll

Här är baksidan av kuvertet och jag har lagt till gamla dekorationer och stickers.


...samt att jag visat upp en bild från uppesittarkvällen den 23/12.


På sidan efter har jag skrivit dokumentation om vår uppesittarkväll och om våra förändrade planer: vi kom aldrig iväg till Katrineholm pga sjukdom och fick åka runt med julmat och presenter till min syster och barnens kusiner som vi skulle ha firat ihop med.


På sidan bredvid satte jag in ett gammalt blad från en skolbok mamma hade hemma och som väckte kära minnen:


24/12 - annorlunda julafton

Den 24 december firade vi själva med vår lilla familj, men jag tog med ett kort från den 23 (hos min syster) som jag inte fått plats med på den dagen (det är ju inte så noga med exakta datum).


Fyllde ut med ett silvrigt transparant blad...


... och hittade en text jag klippte ut som passade in perfekt - 
till hur vi fick säga nej till vårt besök i Katrineholm.


Självklart ville jag dokumentera vad det var som hade hänt oss denna speciella jul, det var en jobbig jul för oss, men även jobbiga saker vill jag gärna dokumentera och har gömt det i denna dolda ficka:



24/12 - minnen och julmiddag

På baksidan av fickan hittade jag denna text bland Ali Edwards alla PL-kort - den passade bra.


Min gamla svärmors halvfärdiga brodyr ville jag inte slänga, utan satte in den här som ett minne av henne - jag saknar henne så mycket.


Och så här ensamt var det för oss denna jul, men ändå avkopplande 
- vi försökte göra det bästa av situationen. Sönerna vill inte bli fotade så jag tar ofta foton bakifrån.


Vissa år fortsätter jag att dokumentera ända till den 31 dec, men jag fick inte plats och saknade lite ork så det här fick bli avslutningen på mitt album.



Slutet 


På insidan av albumet satte jag ett gammalt julkort jag fick av någon vän för några år sen. 
Kul minne!


Om ni orkat följa med på min december daily-resa ända hit blir jag jätteglad!

Jag hoppas ni blir inspirerade till att göra December Daily ni också, det behöver inte vara knutet till vissa datum utan samla ihop alla december-minnen och tankar och skapa!

Glöm nu inte att kommentera här nedan så ni är med i utlottningen av veckans fina pris!

DT-Gunilla 
(Följ oss på instagram: projectlifenorge eller mig på gunilla_pysslar )


Veckans vinst

Norsk:
Og hva trenger dere å gjøre for å vinne premiene? Det er veldig enkelt. 
Alt dere trenger, er å kommentere på våre luker her i bloggen
Lukene kommer i bloggen kl 06.00 Mandag-fredag og du har frem til kl 24.00 på fredagen til å kommentere på alle lukene denne uken. 
Søndag vil der komme en vinnerluke, der ukens vinnere blir presentert. Vinnerene trekkes blandt alle kommentarene.
Kun 1 kommentar pr luke.

Lyst å bli med? 
Følg med når vi fortsetter og åpne lukene i vår adventskalender.

Svenska:
Vad behöver du då göra för att vinna priserna? Det är väldigt enkelt.
Allt du behöver göra är att kommentera våra luckor här i bloggen.
Luckorna kommer öppnas i bloggen klockan 6.00 måndag - fredag och du har fram till kl 24:00 på fredagen på dig att kommentera alla veckans luckor.
På söndag kommer vinstluckan där veckans vinnare blir presenterade. Vinnaren lottas fram bland alla kommentarer.
Max en kommentar per lucka.

Vill du vara med?
Följ med oss när vi fortsätter öppna luckor i vår adventskalender.

Dansk:
Og hvad skal du gøre for at vinde præmierne? Det er meget enkelt.
Alt du behøver er at kommentere vores låger her på bloggen.
Lågerne åbner kl. 6.00 mandag til fredag. Og du har indtil kl. 24.00 om fredagen til at kommentere alle lågerne den givende uge.
Søndag vil der komme en vinder-låge, hvor ugens vindere bliver præsenteret. Vinderen trækkes blandt alle modtagne kommentarere.
Kun 1 kommentar pr. dag, pr. låge.

Vil du være med?
Følg med, når vi hver dag åbner lågerne i vores julekalender.

22 kommentarer:

  1. Så fine sider i din bok, mange flotte bilder og fine detaljer :)

    SvarSlett
  2. Så mye flott, og masse arbeid bak. Og så fint at du fikk inn det halvferdige broderiet på den ene siden 🧡

    SvarSlett
  3. Wow, awesome album. So many beautiful details. Hugz

    SvarSlett
  4. Sikken dejlig inspiration. Jeg laver DD for første gang i år.

    SvarSlett
  5. Så nydelig album!! Tusen takk for masse gode ideer og inspirasjon :)

    SvarSlett
  6. wow....her var det mye flott :) Sååå mange flotte detaljer. Dette er jo bare et fantastisk minne å ha :)

    SvarSlett
  7. Här var mycket fint och inspirerande.

    SvarSlett
  8. Wow, Gunilla - vilket album och vilket jobb du lagt ner på blogginlägget som sådant ❤️🤗😍 Tusen tack för all inspiration - passar perfekt nu när jag gör mitt december-album!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tack, så kul att du kan få lite inspiration!

      Slett
  9. Wow, for en fantastisk fin December daily du har lagd :D Tusen takk for mye inspirasjon :D

    SvarSlett
  10. Såå fint med ett litet album...de ä nog sånt jag ska satsa på !!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det är roligare än man tror, som en slags mindfulness i december!

      Slett