fredag 4. desember 2020

Lucka 4

 I år är det sjätte gången som jag, DT-Emma, gör det som kallas för December Daily, alltså att man dokumenterar något under varje dag i december. Man kan fota något varje dag, och/eller följa färdiga listor eller så kallade prompts (det finns massor av sådana på exempelvis Pinterest). Många har också sitt DD i ett eget album, 6x8'' är ett vanligt format till det, men jag inkorporerar mina sidor i mitt vanliga 12x12''album. Eftersom jag vanligtvis dokumenterar månadsvis blir det en ganska stor kontrast att under en månad göra det dagligen istället.

 Personligen så brukar jag inte känna att jag måste ha ett foto varje dag, utan jag fotar om det känns relevant, och gör korta anteckningar på kvällen om vad som hänt under dagen. Sedan brukar jag sätta mig på helgen och göra veckan som har gått. De dagar som det "inte hänt något" på så har jag en färdig lista på saker jag kan ha där istället. Vissa av dem återkommer varje år i mitt album, såsom önskelista, att-göra, julmusik jag lyssnar på och så vidare. Ytterligare annat "vet" jag kommer att komma med i albumet, såsom årets skickade julkort, barnens luciatåg, vårt traditionella pepparkaksbak och så klart jul- och nyårsafton. Nedan är ett uppslag från 2017 som visar hur det kan se ut. Det är en serie från Simple Stories, men de har ofta så dåligt med journalingkort, så dessa har jag fått göra själv.

Jag har genom åren använt både färdiga serier med kort och hemgjorda sådana. Eftersom jag de senaste åren gjort alla kort själv tänkte jag köpa kort i år, men hittade ingen serie som jag verkligen föll för, så till slut så köpte jag material för att göra själv även i år.

Tidigare så har jag köpt allt jag kommit över i serien jag valt, papper i olika format, enfärgad cardstock, stickers, enamel dots, die cuts och så vidare. Jag har alltså haft massor att välja mellan när jag skapat, men det har också blivit stora mängder över. En del av det överblivna har jag vissa år använt till julkort, men långt ifrån allt. I år valde jag därför att "bara" köpa ett 6x6''-block, enfärgad cardstock, enamel dots, stickersark och en förpackning med die cuts, med tanken att blanda detta med vit cardstock och göra relativt enkla kort av det. Jag har gjort några kort redan, men de flesta gör jag under skapandeprocessen för att riktigt kunna anpassa korten exakt till mina behov. Här är årets titelkort:


Ett diskret mönstrat papper från 6x6''-blocket, bitar av enfärgad cardstock, en stickers på 3D-kuddar, matchande bokstäver och en bit av en doily för att ge lite liv åt allt det vita utan att lägga till färg. 

Jag har också gjort några fillerkort i 3x4''.




På dem har jag också använt små bitar av mönstrat papper, stickers, washi, doily, enamel dots och stämplar.

Det var allt för mig denna fredag, men redan i måndag blir det mer inspiration i bloggen. Och på söndag lottar vi veckans vinnare.
Glöm inte att under hela december har vi en tävling varje vecka med fina priser, och det enda ni behöver göra är att kommentera i bloggen. Ju fler dagar ni kommenterar på, desto större chans att vinna. Denna vecka är det detta som är i potten:


Norsk:
Og hva trenger dere å gjøre for å vinne premiene? Det er veldig enkelt. 
Alt dere trenger, er å kommentere på våre luker her i bloggen. 
Lukene kommer i bloggen kl 06.00 Mandag-fredag og du har frem til kl 24.00 på fredagen til å kommentere på alle lukene denne uken. 
Søndag vil der komme en vinnerluke, der ukens vinnere blir presentert. Vinnerene trekkes blandt alle kommentarene.
Kun 1 kommentar pr luke.

Lyst å bli med? 
Følg med når vi fortsetter og åpne lukene i vår adventskalender.

Svenska:
Vad behöver du då göra för att vinna priserna? Det är väldigt enkelt.
Allt du behöver göra är att kommentera våra luckor här i bloggen.
Luckorna kommer öppnas i bloggen klockan 06.00 måndag - fredag och du har fram till kl 24:00 på fredagen på dig att kommentera alla veckans luckor.
På söndag kommer vinstluckan där veckans vinnare blir presenterade. Vinnaren lottas fram bland alla kommentarer.
Max en kommentar per lucka.

Vill du vara med?
Följ med oss när vi fortsätter öppna luckor i vår adventskalender.

Dansk:
Og hvad skal du gøre for at vinde præmierne? Det er meget enkelt.
Alt du behøver er at kommentere vores låger her på bloggen.
Lågerne åbner kl. 06.00 mandag til fredag. Og du har indtil kl. 24.00 om fredagen til at kommentere alle lågerne den givende uge.
Søndag vil der komme en vinder-låge, hvor ugens vindere bliver præsenteret. Vinderen trækkes blandt alle modtagne kommentarere.
Kun 1 kommentar pr. dag, pr. låge.

Vil du være med?
Følg med, når vi hver dag åbner lågerne i vores julekalender.

 


13 kommentarer:

  1. Så fint! Tack för att du delar med dig av hur du tänker kring dokumentationen. Jag skulle vilja göra DD men aldrig vågat för det känts som att jag inte kommer att ro det iland.

    SvarSlett
  2. Väldigt fint och stilrent.

    SvarSlett
  3. Flotte sider :D Kortene du har lagd var kjempefine :D

    SvarSlett
  4. Fine PL sider, og kjekt med masse journaling :-)

    SvarSlett
  5. Så mange flotte detaljer :) Imponert over at du skriver så mye om hva dere har opplevd!

    SvarSlett
  6. Lovely page and I love the cards you made. Hugz

    SvarSlett
  7. Så fine sider og de kortene var knallfine :)

    SvarSlett
  8. Så flotte sider! PL-kortene du har laget er kjempeflotte altså...så herlige detaljer :)

    SvarSlett
  9. Tack för inspirationen, blev så sugen på DD

    SvarSlett
  10. Enkelt och stilrent, tilltalar mej.

    SvarSlett