onsdag 2. desember 2020

Lucka 2 - Egna juliga PL-kort

Då har det blivit dags att börja öppna luckor och först ut är jag DT-Marit.
Ni som i november läste mitt inlägg När man tappar lusten att skapa. Och hur jag hittade den igen vet att jag återfann lusten att göra Project Life genom att jag såg ett julkort på Instagram från Stampers Anonymous.
Julkortet inspirerade mig att påbörja mina egna julkort för i år, och dessa inspirerade mig sedan i sin tur till att jag började göra juliga PL-kort på samma tema och återfann på så sätt lusten att göra PL.

I dagens lucka kommer jag visa upp dessa Pl-kort och beskriva hur jag gjort dem.


Koret från Stampers Anonymous som inspirerade mig såg ut så här.


Julkorten jag liftade utifrån Stampers Anonymous blev så här.


Dessa inspirerade mig att börja göra PL-kort på liknande sätt. I dagens inlägg visar jag upp både titelkort och filler card gjorda på samma sätt.


Titelkort där jag embossat text på vellumpapper. 


Filler card skapat på samma sätt.


Nedan följer en beskrivning av hur jag gjorde.

Jag hade inga julstjärnor från Stampers Anonymous, men hittade en liknande stämpel bland mina julstämplar. 
Jag stämplade med VersaMark Watermark på akvarellpapper och embossade i guld.
Om man inte har någon stämpel med julstjärnor så kan man ju välja ett annat juligt motiv. 


Färglade julstjärnorna med Distress Ink Refill och Zig Clean Color Real Brusch. Av de röda färgerna blandade jag Aged Maghogany och Fired Brick. Om man inte har Distress Ink Refill kan man använda sin Distress Ink Pad och dra ut på plast och ta färg därifrån. 


Jag stämplade sedan julstjärnan på en post-it lap, på den klistriga delen, klippte ut och fäste den på den embossade och färgade julstjärnan och duttade med Distress Ink Pad Peeleed paint runt om.


Slutligen stämplade jag lite slarvigt med en stämpel med text och en med mönster. 
Använde Peeled Paint igen. Distressade kanterna på korten lite extra för att få mer kontrast.


Slutligen embossade jag text med guld på vellumpappar och fäste på mitt titelkort.  Jag har vikt runt vellumpappret på baksidan och fäst det ordentligt där med dubbelhäftande tejp.
På framsidan har jag lite försiktigt satt fototejp på några ställen och fäst det mot kortets framsida.
Det är ofta det som är utmaningen med vellum tycker jag att få det att fästa snyggt på pappret.


Det var allt från mig idag. När jag öppnar min nästa lucka får ni se hur hela sidan blev.
Hoppas ni fått lite inspiration om hur ni kan göra egna juliga PL-kort. Glöm nu inte kommentera blogginlägget för er chans att vinna veckans vinst.

Följ oss på Instagram: projectlifeinorge eller mig på marit_pysslar.

                                          Veckans vinst      


Norsk:
Og hva trenger dere å gjøre for å vinne premiene? Det er veldig enkelt. 
Alt dere trenger, er å kommentere på våre luker her i bloggen
Lukene kommer i bloggen kl 06.00 Mandag-fredag og du har frem til kl 24.00 på fredagen til å kommentere på alle lukene denne uken. 
Søndag vil der komme en vinnerluke, der ukens vinnere blir presentert. Vinnerene trekkes blandt alle kommentarene.
Kun 1 kommentar pr luke.

Lyst å bli med? 
Følg med når vi fortsetter og åpne lukene i vår adventskalender.

Svenska:
Vad behöver du då göra för att vinna priserna? Det är väldigt enkelt.
Allt du behöver göra är att kommentera våra luckor här i bloggen.
Luckorna kommer öppnas i bloggen klockan 6.00 måndag - fredag och du har fram till kl 24:00 på fredagen på dig att kommentera alla veckans luckor.
På söndag kommer vinstluckan där veckans vinnare blir presenterade. Vinnaren lottas fram bland alla kommentarer.
Max en kommentar per lucka.

Vill du vara med?
Följ med oss när vi fortsätter öppna luckor i vår adventskalender.

Dansk:
Og hvad skal du gøre for at vinde præmierne? Det er meget enkelt.
Alt du behøver er at kommentere vores låger her på bloggen.
Lågerne åbner kl. 6.00 mandag til fredag. Og du har indtil kl. 24.00 om fredagen til at kommentere alle lågerne den givende uge.
Søndag vil der komme en vinder-låge, hvor ugens vindere bliver præsenteret. Vinderen trækkes blandt alle modtagne kommentarere.
Kun 1 kommentar pr. dag, pr. låge.

Vil du være med?
Følg med, når vi hver dag åbner lågerne i vores julekalender.

20 kommentarer:

  1. Såå fina kort!! Blir jättesugen på att göra liknande julkort nu... :)

    SvarSlett
  2. Kjempe fine PL kort 🎇🎄🤩

    SvarSlett
  3. Otroligt vackra kort! Måste prova detta. 😍

    SvarSlett
  4. Otroligt vackra kort! Måste prova detta. 😍

    SvarSlett
  5. Fantastiskt vackra julkort och så bra beskrivning.
    Det måste jag prova blev verkligen inspirerad

    SvarSlett
  6. Tack för påminnelsen, gjorde egna PL-kort för ett tag sen. Får nog göra det igen.

    SvarSlett
  7. Stilig PL-kort!! :) Tusen takk for bruksanvisningen.

    SvarSlett
  8. Så flotte disse var! :) Herlig blending i bånn og så fint med tekst. Blomstene var knallfine også :)

    SvarSlett
  9. Gorgeous cards. Love the green red and gold and the sentiment embossed on the vellum is very elegant. Hugz

    SvarSlett
  10. Kjempe fint PL kort. Ha en riktig fin førjulstid

    SvarSlett
  11. Wow!!! Fina kort o jättebra instruktioner, det här måste jag göra. Tack för tipsen :-)

    SvarSlett
  12. Tack för beskrivning på de läckra korten!

    SvarSlett
  13. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  14. Tack för alla era fina kommentarer!!! 💕
    /DT-Marit

    SvarSlett
  15. Dessa julstjärnor är såå fina...jättefina färger !!

    SvarSlett